De opkomst van de webwinkel

 

Nederlanders zijn een stug volk. Dat is een eeuwenoud gegeven. Dit stugge volk staat wel altijd voorop als er nieuwe dingen te halen zijn en hebben daar meteen een oordeel over. Dat maakt ons niet alleen stug, maar ook interessant. Een tijd geleden, ten tijde van de opkomst van de webwinkel, was er een verschuiving van de fysieke winkels naar de webwinkels en honderden kwamen er per jaar bij. Nog meer gingen er het jaar erop weer weg en de druk van internet werd groter en groter. Laten we eens gaan kijken hoe dit kwam, wat de winkels eraan deden en hoe dit uiteindelijk is geëindigd in een staakt het vuren tussen beide partijen, welteverstaan de webwinkels en de fysieke winkels. 

 

Winkel 2.0

Dit is een term van mezelf, die ik vaak gebruikt heb om mensen en veelal winkeliers waarmee ik in gesprek ben geweest, heb gebruikt om uit te leggen wat er nu echt aan de hand was. 

Met winkel 2.0 wordt bedoeld dat er een nieuw type winkel is, die een grote bedreiging op de financiële situatie van de fysieke winkelier kan opleveren, wanneer deze verkeerd aangepakt werd. De gewaarwording dat een niet tastbare winkel beter kon verkopen zonder extra overhead kosten was iets wat niet eerder gezien was.