Wat doet Corona met de koopkracht van de Nederlanders.

 

Nooit vantevoren was er zo’n groot gat geslagen tussen fysieke winkels en webwinkels als deze tijden van onwelzijn. Webwinkels floreren als nooit tevoren en de fysieke winkels zijn gebonden aan de maatregelen die de overheid aan deze groep opgelegd heeft, maar blijven onmisbaarder dan de webwinkels zelf. We gaan eens kijken wat elk van de twee onmisbaar maakt en hoe deze nu in de maatschappij fungeren als kleine bakens van hoop op een betere tijd (die we gegarandeerd weer gaan krijgen).

 

Service winkels.

 

Kappers, barbiers, tatoeage shops, skin care faciliteiten en spa’s. Het is er allemaal donker achter de ramen en er is geen persoon te bekennen. Net als de horeca gelegenheden, vormen deze een risico gebied voor mensen die daar samen willen komen om te eten en zijn dus gesloten. Eigenaren van deze faciliteiten verkeren in een mum van tijd in zwaar weer. Gisteren sprak ik een eigenaar van twee sportscholen met meer dan 30 man personeel elk. Hij heeft alle abonnementen terug moeten storten, maar zijn personeel wil wel betaald krijgen. “Nog een maand en ik kan faillissement aanvragen”, zo luidde de rode lijn in het hele gesprek. Service winkels kunnen open blijven als de constante stroom van mensen blijft komen. Stopt deze, dan is het helaas snel gedaan.