Black Friday is een van de grootste winkel gebeurtenissen van het jaar, wanneer praktisch alle winkeliers de beste kortingen aanbieden op hun producten, de beste online deals en Black Friday specials hebben, beschikbaar in fysieke winkels en online en vaak enige tijd voor de begindatum van Black Friday aangeboden via advertenties. Dankzij Black Friday advertenties zijn klanten in staat om te zien wat er in de aanbieding is dit jaar en kunnen zij hun aankopen zorgvuldig plannen om er voor te zorgen dat ze alle aanbiedingen die hen interesseren kunnen bemachtigen. Met advertenties is Black Friday echt een goede gelegenheid om luxe producten tegen betaalbare prijzen aan te schaffen.

De meeste mensen associeren Black Friday met het toevoegen van meer producten aan hun winkelmandje en minder betalen, maar in feite heeft de term meerdere connotaties en niet alle zijn positief. Ondanks advertenties met daarin de beste aanbiedingen, de beste kortingen, een gelegenheid om online te winkelen en andere voordelen, heeft Black Friday ook een duistere kant. Maar wat is Black Friday nou eigenlijk precies en waarom wordt het zo genoemd? Waar komt Black Friday vandaan en wanneer is het begonnen? Welke dag is Black Friday dit jaar? Wanneer begint en eindigt de Black Friday sale? Tot slot, wanneer komen de Black Friday 2020 advertenties uit? Je staat op het punt om antwoorden te vinden op al deze vragen en meer.

De geschiedenis van Black Friday – Oorsprong

Wat is Black Friday, wat is de betekenis van deze term en waarom wordt het ‘black’, ‘zwart’ genoemd? Laten we bij het begin beginnen, terug in de tijd gaan en de oorsprong van de Black Friday sales ontdekken. Opvallend genoeg is de winkelmanie die Black Friday heet niet ontstaan in de V.S., maar in Canada. Het is allemaal begonnen in Toronto in 1904, toen het Canadese warenhuis Eaton’s besloot om de eerste Thanksgiving Parade te organiseren door Santa op een wagen door de straten van de stad te laten trekken. Later organiseerden ze meer van dergelijke spektakels, elk jaar met een nieuwe opwindende toevoeging die de temperatuur deed rijzen (wat de mensen goed beviel gedurende november in Canada). Grotere toevoegingen betroffen de aanwinst van acht levende rendieren om Santa’s slee voort te trekken in 1913 en zeven praalwagens die kinderrijmpjes of sprookjes symboliseerden die Santa kwamen vergezellen in 1916. Vanaf dat moment werd het alleen nog maar groter.

Een dergelijk idee in het buurland kon niet onbeantwoord blijven in de V.S. In 1924 organiseerde Macy’s Department Store haar eerste parade in New York, geïnspireerd door degene die door Eaton’s was opgezet in Canada. Ze wilden hun succes gedurende de Roaring 20’s vieren en klanten aanmoedigen om meer te kopen. Dit gebeurde ook – de parade bleek de volgende dag een verkoopbooster te zijn. Elke winkelier wilde deelnemen aan de holiday sales, maar er was een gentleman’s agreement om af te zien van het adverteren van aanbiedingen voor de parade dag.

In 1939, gedurende de crisis van de jaren ’30, viel Black Friday op de vijfde week van november en winkeliers waren bang om winst te verliezen vanwege het kortere winkelseizoen. Ze dienden een verzoek in bij president Franklin D. Roosevelt om Thanksgiving Day te verschuiven. In 1939 verklaarde de president dat 23 november, de een-na-laatste donderdag van de maand, Thanksgiving Day zou zijn (tijdens deze gelegenheid grappend “Franksgiving” genoemd), wat een hoop verwarring veroorzaakte omdat sommige mensen al hun plannen hadden gemaakt voor de gebruikelijke datum. Deze situatie werd uiteindelijk opgelost in 1941, toen het Congres een wet aannam die Thanksgiving vaststelde op de vierde donderdag in november, ongeacht de omstandigheden.

Mensen grijpen graag elke gelegenheid aan om wat rust te nemen en sinds 1950 werd waargenomen dat meer en meer mensen zich de dag na Thanksgiving ziek meldden om een fijne vierdaagse vakantie te hebben. Omdat de meeste winkels open waren konden degenen die hun werk vermeden een voorsprong krijgen bij het holiday shoppen. ‘If you can’t beat them, join them’ – in plaats van loon in te houden en sluwe werknemers op te sporen besloten veel bedrijven om van de dag na Thanksgiving een extra vakantiedag te maken. Winkeliers zagen dit aan de andere kant als een goede gelegenheid om meer te verkopen en moedigden klanten hierdoor aan door de beste kortingen te geven op specials en andere door hen aangeboden producten. Dit vat de geschiedenis van Black Friday’s oorsprong min of meer samen – de dag na Thanksgiving kwam synoniem te staan met de beste deals, de beste kortingen en speciale aanbiedingen op allerlei goederen.

Waarom wordt het Black Friday genoemd?


De naam Black Friday werd beroemd in de pers (en wellicht officieel vanwege die reden) in 1966. De Philadelphia Police Department gebruikte de term om de chaos te omschrijven die veroorzaakt was door klanten in een winkelmanie bij winkels in de binnenstad. Decennia lang werd de term in negatieve zin gebruikt en weerspiegelde hij het geweld en de concurrentie tussen klanten. Gedurende recente jaren is de situatie nog slechter geworden – volgens sommige bronnen zijn er 11 doden en meer dan 100 gewonden gevallen op Black Friday sinds 2006. Vandaar dat het ook wel “Black-Eye Friday” werd genoemd. Het waarschijnlijk meest gruwelijke incident gebeurde in 2008, toen een uitzendkracht van Walmart onder de voet werd gelopen en kwam te overlijden door de menigte die de deuren in had gebeukt - ondanks dat hij een man met een stevige bouw was (1,98 m en 122 kg) werd hij tegen de grond geduwd, vertrapt en stikte hij.

 

Black Friday – Hoofdverkoop van het jaar


Een naar verhaal he? Gelukkig zijn de zaken in de afgelopen paar jaar drastisch veranderd en heeft Black Friday veel meer positieve connotaties verkregen – het kwam meer en meer enkel synoniem te staan met de beste aanbiedingen en kortingen op producten die normaal gezien erg duur zijn.

De media richtte haar aandacht op het probleem van de sterke onderlinge competitie tussen klanten en dit veroorzaakte een publiek debat over het onderwerp van winkelcultuur. Bovendien begon de overgrote meerderheid van de winkels Black Friday verkopen via internet te houden, wat de druk op fysieke locaties verlichtte.

 

De beste Black Friday aanbiedingen, kortingen en advertenties trekken mensen aan die op zoek zijn naar elektronica, horloges en andere luxegoederen tegen de beste prijzen. Elk jaar komen er tienduizenden klanten opdagen met Black Friday coupons en advertenties zonder angst voor enig risisco aangezien deze praktisch volledig zijn geëlimineerd, verleid door de beloning van aanbiedingen die je slechts eens per jaar ziet.

 

Black Friday vs. Cyber Monday

 

Cyber Monday is de eerste maandag na Thanksgiving waarop klanten, zoals de naam doet vermoeden, fantastische aanbiedingen en kortingen kunnen krijgen bij het online shoppen. Het concept was bedacht door Shop.org in 2005 als een antwoord op de traditionele verkopen op fysieke locaties. Aanvankelijk verhinderden technische mankementen echter nog om Cyber Monday gelijk tot een groot succes te maken, de tijden moesten nog veranderen. In zowel 2017 als 2018 streefde Cyber Monday Black Friday voorbij als het grootste winkel evenement van het jaar. Experts verklaren Cyber Monday’s groeiende populariteit door snellere internetverbindingen en een grotere beschikbaarheid van internet in het hele land.

Dus, Black Friday of Cyber Monday? De uiteindelijke beslissing is aan jou, maar waarom eigenlijk niet allebei? Het hoeft namelijk niet per se een Black Friday vs. Cyber Monday situatie te zijn. Vroeger, toen Black Friday plaats had in fysieke locaties waarbij het soms uitliep op geweld (vandaar de naam “Black-Eye Friday”) was het wellicht een beetje gevaarlijk en over-the-edge, maar op dit moment, met de mogelijkheid om online te shoppen bij vele winkels en een drastische wijziging in de benadering van mensen, hoeft het niet slecht te eindigen. Het enige dat je nu nog riskeert is te veel tijd doorbrengen achter het scherm en pijn in je wijsvinger van het scrollen tijdens het kiezen van de beste online Black Friday aanbiedingen en specials die je ook in fysieke winkels kan verkrijgen.

 

Wanneer is Black Friday?

 

Heb je je wel eens afgevraagd hoe veel dagen het nog duurt tot de volgende Black Friday? Om er achter te komen op welke dag Black Friday dit jaar valt hoef je enkel op de kalender te kijken en te zoeken naar de vierde week van november – het is altijd de vrijdag die direct volgt op Thanksgiving. Een andere vraag is hoe laat Black Friday begint. Sommige winkels openen op of net voor middernacht, dus Black Friday kan zelfs beginnen tijdens Thanksgiving Day en duren tot de volgende dag. Het hangt allemaal af van de winkel, dus om er achter te komen wat de exacte Black Friday tijden zijn van de winkel die jou interesseert kun je ze beter enige tijd van te voren online checken.

 

Hoe je de beste online en in-store Black Friday deals en advertenties kan verkrijgen


Wie wil er nou niet een preview krijgen van het beste aankomende Black Friday nieuws, deals en aanbiedingen voor luxe producten? Het zou tenslotte verschrikkelijk zijn om niet te weten wanneer Black Friday dit jaar is en om wakker te worden met de gedachte “Het is Black Friday en ik heb geen enkel nieuws gehoord, ik weet niets van de beste deals en de beste kortingen in online winkels, of een winkel bij mij in de buurt!”. Ten eerste, zoek  uit welke dag Black Friday dit jaar is, of het nou 2018, 2019, 2020 of enig ander jaar is (hint – zoek op de kalender naar de eerst vrijdag na Thanksgiving in de vierde week van november). Ten tweede als je de datum van Black Friday dit jaar al weet, check welke online en fysieke winkels producten hebben die jou interesseren (Lidl bijvoorbeeld), ga naar hun website en probeer om informatie te vinden over hun Black Friday nieuws, advertenties, aanbiedingen, watch deals, specials, openingstijden, etc. Tot slot, maak je keuze en probeer om de producten die jou interesseren te verkrijgen en alle Black Friday specials als de grote dag arriveert. Voorspellingen voor 2020 en daaropvolgende jaren geven aan dat Black Friday aanbiedingen klanten meer en meer besparingen biedt.