Koopgedrag tijdens een pandemie

 

De titel doet denken dat er elke week een andere pandemie voor je deur kan staan, maar dat is natuurlijk en gelukkig niet zo. Een pandemie is een wereldwijde crisis en Corona nu is er een goed voorbeeld van. Iedereen is verplicht thuis te blijven, maar na een paar weken heb je het thuis wel gezien en je wilt meer. Heel veel mensen schieten dan naar het aankopen van spullen, die een uitbreiding van de hobby kunnen zijn, een hoop nieuwe kleding of gewoon weg een berg make-up (voor de dames dan he). Het wordt nog erger wellicht, maar hoe, zullen we hieronder bespreken.

 

Online warenhuizen

Nu heel veel van de niet essentiële winkels dicht zijn, moet de klant elders gaan kijken. Voor amazon.nl, kon het bijvoorbeeld geen betere start zijn als precies op het moment dat Corona grootscheeps binnenkwam in de wereld, maar ook online warenhuizen als Bol.com zijn massaal aan het verkopen. Er zit ook een nadeel aan de online warenhuizen, maar aan de kant van het bedrijf. Hoewel het eruit ziet als massa winst voor deze bedrijven, is het terugkrijgen van gepaste kleding, de retourkosten en alle verzendingen nu een van de grootste kostenposten die een bedrijf kan krijgen. 

Omdat de klant nu niet in de reguliere winkels kan kopen, moeten ze een aantal producten bestellen, welke ze in veel gevallen pas binnen 14 dagen hoeven te betalen, krijgen er vervolgens meer dan de helft van terug om vervolgens alle winst te verliezen op de heen en terugstuur kosten. 

Daarom kan dit nu ook de tijd zijn om processen te verbeteren voor de bedrijven, die het goedkoper maakt heen en weer te sturen. Voor de kant is het in ieder geval een feest van bestellingen.